A mozi Jack Finney 1955-ös "Testrablók" című novellája alapján készült, méghozzá nem is akármilyen minőségben. Pörgő és élénk dialógusaival kiemelkedik az akkoriban sokszor időkitöltő jelleggel használt filmes párbeszédek közül. Noir-os stílusa pedig csak még élvezhetőbbé emelte az amúgy is kevés pihenővel rendelkező alkotást. Előrejelzése egy modernebb és intelligensebb sci-fi - horror érának, ahol már nem a hatalmasra nőtt szörnyetegek kontra hadsereg kissé buta kliséit veszik elő újra, hanem kiforrottabb és érettebb, elgondolkodtatóbb műveket tesznek az asztalra. A növekvő paranoiának erős vetületet ad, hogy szinte az egészet verőfényes nappal élhetjük át. Mert így még hátborzongatóbb, nem a sötétben megbújva tevékenykedik a testrablók társadalma, hanem nyílt színen, a gyanútlan emberiség orra előtt. Utal erre a vakságra a doktor hosszú menekülésének végpontja, ahogyan őrültként kiáltja az ide-oda száguldó autók között botorkálva: - ti lesztek a következők! A rendező, Don Siegel szeretett volna rámutatni az emberiség soraiban a jelentős hiátusra kultúra és érzelmek irányába, amely már akkoriban megszólaltatta a vészcsengőt, de mára már megszokott lett. Ahogyan másik nagy félelmünk, a marxizmus és kommunizmus térfoglalása is. Siegel természetesen a politikai szegmenst sem kerülhette el, egyszerre mutatja be a totalitarizmust és a McCarthyzmust, amelyek ugyan szemben álltak egymással, de mindkettő iránti paranoia ott lebegett az amerikai társadalomban, nem ismerve fel melyik a valódi veszély. Így aztán ennek a kettősségnek köszönhetően mindenki azt lát bele, amit akar, ami éppen szájíze szerint való. Elmondása szerint megpróbálta nem hangsúlyozni a politikai hivatkozásokat, mert "a mozgóképek elsősorban szórakoztatásra szolgálnak és nem prédikálásra" - véleményem szerint ez igen megszívlelendő lenne napjaink Hollywoodjának. Mégis, a világon szétáradó fertőzés mérge, az érzelmek nélküli uniformizált világ gondolatának narratívájában szinte már vártam, hogy elvtársnak szólítják egymást a megszálltak. A nyomasztó érzést olyan félelem motiválja, amelynek hajtóereje a halálénál is erősebb, az egyén felolvadása hangyaszerű létben.
"-... és egy gondtalan világban születtek újjá.
- Ahol mindenki ugyanolyan?
- Pontosan."
Hibái mellett sem mehetünk el szó nélkül, amelyek leginkább formaiak, ráadásul akkoriban a mozi gyermekbetegségeinek számítottak, hiszen csak korunkban várjuk el a tökéletesen passzoló logikát és szépen csiszolt építkezést. Sok az olyan túlságosan forgatókönyvismerethez kötött következtetés, amelyek bójaként irányítják hőseinket, de amelyekre magától sosem gondolna az ember. Nem hibátlan tehát, logikai és cselekményvezetési gondok is előfordulnak, ezekre részemről felesleges kitérni. Ez a film nem véletlenül lett többször feldolgozva. Feszes és izgalmas, élvezetes, a kor terméséből kiemelkedő. Az okos alapanyag és az ügyes rendező kezeiből egy igazi klasszikus került közkinccsé. Kötelező darab.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése